Konferencja Narzędzia i techniki pracy w opiece nad niepełnosprawnym ruchowo
Więcej informacji wkrótce!
|
||||||
![]() |
![]() REKLAMA
|
Europejski Konsensus Naukowy „Badania przesiewowe słuchu, wzroku i mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym”
Europejski Konsensus Naukowy „Badania przesiewowe słuchu, wzroku i mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym”
Europejski Konsensus Naukowy nt. „Badań przesiewowych słuchu, wzroku i mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym” podpisany został podczas 10. Kongresu Europejskiej Federacji Towarzystw Audiologicznych w Warszawie. Dokument ten jest jednym z najważniejszych narzędzi wzmacniających realizację Priorytetu Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej dotyczącego „Wyrównywania szans edukacyjnych dzieci z zaburzeniami komunikacyjnymi”.
Celem działań podjętych w ramach realizacji priorytetu jest podpisanie w końcu tego roku konkluzji Rady Unii Europejskiej zalecającej wdrażanie powszechnych badań przesiewowych słuchu, wzroku i mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
W gronie sygnatariuszy konsensusów znaleźli się krajowi przedstawiciele Europejskiej Federacji Towarzystw Audiologicznych, przedstawiciele Unii Europejskich Foniatrów, Komitetu Łącznikowego Terapeutów Mowy / Logopedów Unii Europejskiej, Konsultant Krajowy w dziedzinie okulistyki reprezentujący środowisko europejskich okulistów oraz inicjator zjednoczenia międzynarodowego środowiska naukowego wokół idei wyrównywania szans edukacyjnych dzieci z zaburzeniami komunikacyjnymi – profesor Henryk Skarżyński, dyrektor Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu.
Jednak o ile badania przesiewowe noworodków w znaczącej ilości krajów (21) są powszechne, o tyle badania dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym – już nie (tylko 8 krajów zadeklarowało, że są powszechne). Biorący udział w sondażu zwrócili uwagę na jeszcze jeden istotny problem – występowanie szumów usznych. Mogą one mieć związek z zagrożeniami cywilizacyjnymi, takimi jak hałas w szkole i na ulicy, czy nieprawidłowe (zbyt głośne) używanie np. odtwarzaczy mp3.
Uznał, że możliwość wdrożenia europejskich programów przesiewowych narządów zmysłów stwarza unikalne szanse dla całego pokolenia młodych Europejczyków. Prof. Linda Luxon, prezydent Rady EFAS, profesor University College w Londynie, mówiła o negatywnych skutkach zaburzeń komunikacyjnych, podkreślając wagę pierwszej w historii inicjatywy badań przesiewowych o randze europejskiej. Prof. Kurt Stephan z Uniwersytetu Medycznego w Innsbrucku, prezydent-elekt Rady EFAS, przedstawił problem równych szans edukacyjnych młodzieży szkolnej z zaburzeniami komunikacyjnymi z punktu widzenia audiologa.
W pełni potwierdził wagę problemu i znaczenie wczesnych programów przesiewowych narządów zmysłów. Punkt widzenia foniatrów europejskich został zilustrowany obszernym wystąpieniem prof. Antoinette am Zehnhoff-Dinnesen, prezydent europejskich i niemieckich towarzystw foniatrycznych, kierownik Kliniki Foniatrii i Audiologii Dziecięcej Uniwersytetu w Münster, Niemcy. Prof. Zehnhoff-Dinnesen potwierdziła związek zaburzeń słuchu z problemami foniatrycznymi i uznała za niezwykle ważne wdrożenie kompleksowych programów przesiewowych obejmujących wiele narządów zmysłów.
Gorące wsparcie dla programów przesiewowych i uznanie dla inicjatywy Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu zgłosił prof. José Juan Barajas de Pratt, były wieloletni prezydent i członek Rady EFAS, dyrektor Kliniki Audiologii w Santa Cruz de Tenerife, Hiszpania. Słuszność przyjętych koncepcji badań zmysłów potwierdził także prof. John D. Durrant, kierownik Katedry w School of Health and Rehabilitation Sciences na Uniwersytecie w Pittsburgu, USA.
Stanowisko w sprawie europejskich badań przesiewowych narządów zmysłów u młodzieży szkolnej przedstawili również reprezentanci polskich środowisk naukowych. W imieniu Polskiego Towarzystwa Okulistycznego zabrał głos dr hab. Jacek P. Szaflik, dyrektor Samodzielnego Publicznego Klinicznego Szpitala Okulistycznego w Warszawie, kierownik Katedry i Kliniki Okulistyki II WL WUM. Omówił on skalę problemu wad wzroku u młodzieży szkolnej.
Skala występowania zaburzeń słuchu, wzroku i mowy wśród dzieci w Europie oraz potrzeba wczesnej diagnostyki i interwencji będzie podkreślana w trakcie półrocznej Prezydencji Polski w Radzie Europy w ramach Priorytetu „Wyrównywania szans edukacyjnych dzieci z zaburzeniami komunikacyjnymi”. Uwaga poświęcona zostanie także zastosowaniu innowacyjnych technologii i telemedycyny w leczeniu zaburzeń komunikacyjnych oraz współpracy w ramach tworzenia europejskich centrów referencyjnych.
W trosce o przyszłość młodego pokolenia Europy należy pamiętać, że prawidłowe funkcjonowanie narządów słuchu, wzroku i mowy warunkuje poprawny rozwój intelektualny i emocjonalny u dzieci, co ma ogromne znaczenie dla ich sytuacji w wieku dorosłym, nie tylko w aspekcie zdrowotnym, lecz także społecznym, zawodowym i ekonomicznym.
źródło: Materiały z konferencji prasowej dotyczącej jednego z priorytetów polskiej prezydencji w UE, Agencja Reklamowa Deva Sp.j.
Data dodania: 2011-09-20 22:28:04
Data modyfikacji: 2011-09-20 22:40:30
KomentarzeBądź pierwszym komentującym ten materiał.REKLAMA
|
||||
![]() |
|
|||||
|
||||||
UNIA EUROPEJSKA Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. ![]() |