szukaj
Materiały filmowe Zobacz więcej
DSC_2085

DSC_2085

Data: 10.01.2011

W najnowszym numerze
W najnowszym numerze
REKLAMA
szukaj

Wprowadzenie do zawodu pielęgniarskiego w UK

Wprowadzenie adepta do zawodu pielęgniarskiego niesie ze sobą różne obowiązki, które spoczywają po stronie pracodawcy – chodzi np. o badania lekarskie czy szkolenia BHP, zaś dla samego zainteresowanego może być ono źródłem potężnego stresu. Jak wygląda ten proces w wypadku młodej pielęgniarki lub pielęgniarza w Wielkiej Brytanii? 

 
Wprowadzenie nowej osoby do zawodu jest długie i dość skomplikowane. Już przed rozpoczęciem pracy należy ukończyć kursy przygotowawcze w dziedzinie BHP, przeciwpożarowe i z ogólnych zasad funkcjonowania szpitala. Są one dostępne przez internet i można je zrobić, używając domowego komputera. Obowiązkowa jest poza tym wizyta u lekarza medycyny pracy i szczepienia ochronne. 
 
Nowy pracownik wprowadzany jest do zawodu przez około pół roku. W praktyce oznacza to, że przez pierwsze miesiące sprawuje on podstawową opiekę nad chorymi, czyli nie wolno mu podawać żadnych leków, dokumentację wypełnia pod nadzorem, a wszelkie nieprawidłowości dotyczące pracy młodego adepta zgłasza się do przydzielonego mu mentora.
 
Czy wprowadzenie do zawodu pielęgniarki jest ważnym aktem dla brytyjskiego szpitala?
 
Zwraca się na to bardzo dużą uwagę – dotyczy to zresztą w równym stopniu zawodu lekarza, pielęgniarki czy położnej. Pielęgniarka z racji kontaktu z pacjentem i jego rodziną jest przecież wizytówką szpitala i to w interesie tej placówki leży, aby być godnie reprezentowanym. 
 
Jakie czynności może wykonywać pielęgniarka, która ukończyła szkołę? Na poziomie licencjatu, magisterium, specjalizacji…
 
Jak już wspomniałem w jednym z wcześniejszych odcinków naszego cyklu (MPiP 12/2010  – przyp. red.), każdy szpital ma swoje własne wytyczne co do wykonywanych procedur. W związku z tym każda pielęgniarka musi ukończyć wewnętrzne szkolenia. Nie ma przy tym różnicy przy wprowadzaniu do pracy pielęgniarki z licencjatem czy magisterium. Ba, nie ma różnicy przy wprowadzaniu pielęgniarki z dziesięcioletnim stażem czy nowo upieczonej absolwentki. Jeśli jest to nowe miejsce pracy, procedura wymaga tego samego. Różnica jednak polega na tym, jakie obowiązki docelowo przejmie dana pielęgniarka.
 
Czy szkolenia, którym podlega nowa pielęgniarka, są teoretyczne czy praktyczne? I czym one się kończą? Konieczny jest egzamin?
 
Nowe pielęgniarki przez pierwsze pół roku są pod ścisłym nadzorem mentora. Każda z nich musi odbyć kurs pierwszej pomocy, rozdawania leków, pielęgnacji ciężko chorego, mycia rąk, podawania leków w iniekcjach, kaniulacji naczyń obwodowych, cewnikowania pęcherza moczowego, interpretacji badań laboratoryjnych, kurs informatyczny (wyniki badań są publikowane w systemie komputerowym  itp.).  Część kursów jest tylko teoretyczna i moża je zrobić w internecie na stronie szpitala, pozostałe zaś to zajęcia praktyczne. Szkolenia kończą się zaliczeniem ze znajomości tematu i posiadania określonych umiejętności praktycznych. Podam taki przykład: każda pielęgniarka, żeby móc przystąpić do egzaminu kończącego kurs kaniulacji naczyń obwodowych, musi razem ze swoim mentorem założyć co najmniej 40 kaniul dożylnych. Jest to wymóg ściśle przestrzegany i udokumentowany. Przy zaliczeniu tego kursu musi prawidłowo omówić zasady kaniulacji oraz ją wykonać. 
 
Czy każda pielęgniarka, w tym także nowa, jest w jakiś sposób oceniana podczas swojej pracy? Czy pielęgniarki muszą uzupełniać swoje wykształcenie? I czy istnieją jakieś okresowe oceny wiedzy merytorycznej, postawy zawodowej itd.?
 
Oceniana jest każda pielęgniarka. Dwa razy do roku każdy z nas spotyka się z przełożonym i przechodzi romowę podsumuwującą wyniki swojej pracy. Mówi się o pozytywnych aspektach, ale także ocenia się porażki i wspólnie zastanawia, co zrobić, aby było ich mniej. Pół roku później dochodzi do spotkania ewaluacyjnego i od tego zależy ew. podwyżka pensji. Dodam też, że większość kursów ma termin ważności (zwykle ważne są przez rok), więc każda pielęgniarka musi uzupełniać swoją wiedzę i dokumentować wyniki. W konsekwencji cyklicznie trzeba odbywać różne szkolenia. Każdej pielęgniarce w ciągu roku przysługują 3 dni szkoleniowe, podczas których można odbyć szkolenia czy kursy, które ją szczególnie interesują.
 
Czy z Twojego doświadczenia wprowadzenie nowego adepta do zawodu pielęgniarskiego w szpitalu w Wielkiej Brytanii jest takie samo, jeśli osoba wprowadzana ukończyła szkołę pielęgniarską w Wielkiej Brytanii właśnie lub np. szkołę pielęgniarską w Polsce?
 
Nie ma różnicy przy wprowadzaniu pielęgniarki polskiej, amerykańskiej, chińskiej czy brytyjskiej. Ważna jest dobra znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie. To również jest oceniane.
 
Rozmowa pochodzi z Magazynu Pielęgniarki i Połoznej nr 9.2011, rozmawia mgr Wojciech Kapała, Szpital Wojewódzki w Poznaniu i Paweł Rucki Southampton University General Hospital

 

Oceń
  • Currently 1.5/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wyślij znajomemu
Wyślij znajomemu
Wpisz adres e-mail osoby, do której chcesz wysłać informacje.

Informacja

Zaloguj się aby dodać komentarz.



REKLAMA
 
 
ISSN 2083-7852
Projekt i realizacja
UNIA EUROPEJSKA

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.