Pielęgniarki Położne

Nursing.com.pl - Wirtualny magazyn pielęgniarki i położnej

Logowanie

 
W najnowszym numerze
W najnowszym numerze
szukaj

Dieta a choroba niedokrwienna serca

Zagadnienie zależności pomiędzy czynnikami dietetycznymi a chorobą niedokrwienną serca zajmuje badaczy od ponad półwiecza.

 

Wyniki badań kohortowych i prób z randomizacją i grupą kontrolną poświęconych temu tematowi są niekiedy sprzeczne, a w niektórych, dobrze zaprojektowanych pracach, wskazywano wręcz na szkodliwość niektórych składników diety, które wcześniej uznano za dobroczynne.

 

W Archives of Internal Medicine opublikowano podsumowanie dotychczasowej wiedzy badawczej w postaci systematycznego przeglądu i metaanalizy.

 

Kryterium włączenia spełniały te badania (prospektywne kohortowe i randomizowane, z podwójnie ślepą próbą) indeksowane w bazie danych MEDLINE, w których oceniano zależność pomiędzy ekspozycją na wybrane składniki diety a chorobą wieńcową.

 

Głównym mierzonym parametrem była siła zależności przyczynowo-skutkowej pomiędzy czynnikami związanymi z dietą a chorobą niedokrwienną serca, oceniana wg zaleceń Bradforda Hilla.

 

Stosując tę metodykę zdefiniowano grupy czynników dietetycznych, które wywierały silne działanie ochronne lub były jednoznacznie szkodliwe.

 

W pierwszej znalazły się: spożywanie warzyw, orzechów oraz dieta śródziemnomorska, zaś w drugiej spożywanie kwasów tłuszczowych trans, tłuszczów jednonienasyconych oraz pokarmów o wysokim indeksie glikemicznym.

 

Umiarkowanie korzystny wpływ na ryzyko choroby wieńcowej miało spożywanie ryb i owoców morza zawierających kwasy tłuszczowe omega-3, ponadto produktów pełnoziarnistych, owoców i włókien roślinnych, pokarmów bogatych w witaminę E, C i beta karoten, a także umiarkowane spożywanie alkoholu.

 

Nie stwierdzono wystarczająco silnej zależności dla korzystnego lub niekorzystnego efektu spożywania: suplementów witamin E i C, tłuszczów nasyconych i wielonienasyconych, mięsa, jajek czy mleka.

 

Podsumowując, liczba składników diety o jednoznacznie korzystnym lub niekorzystnym wpływie na ryzyko choroby niedokrwiennej serca jest stosunkowo niewielka.

 

Zdaniem autorów jest mało prawdopodobne, aby modyfikując spożycie poszczególnych czynników diety można znacząco wpłynąć na przebieg choroby niedokrwiennej serca.

 

Link: Arch Intern Med 2009;169:659

 

Krzysztof Kurek, Vademecum-press, na podstawie: Archives of Internal Medicine, 13 kwietnia 2009.

Oceń
  • Currently 1.5/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wyślij znajomemu
Wpisz adres e-mail osoby, do której chcesz wysłać informacje.

Informacja

Zaloguj się aby dodać komentarz.



szukaj
Materiały filmowe Zobacz więcej
DSC_2085

DSC_2085

Data: 10.01.2011

ISSN 2083-7852
Projekt i realizacja
UNIA EUROPEJSKA

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.