szukaj
Materiały filmowe Zobacz więcej
DSC_2085

DSC_2085

Data: 10.01.2011

W najnowszym numerze
W najnowszym numerze
REKLAMA
szukaj

Zaczynając pracę w Wielkiej Brytanii

Po zarejestrowaniu się w NMC rozpoczynamy poszukiwania pracy.

Pracę można znaleźć poprzez agencje pośrednictwa pracy, jak i szukając na własną rękę i odpowiadając na ogłoszenia brytyjskich pracodawców. Różnice w pracy dla agencji i publicznej służby zdrowia (National Health Service NHS) polegają na wdrożeniu do pracy, innym zakresie odpowiedzialności.


Pracując dla agencji same jesteśmy odpowiedzialne za kształcenie i odbywanie kursów i szkoleń niezbędnych w naszej pracy. Nie mamy też okresu adaptacyjnego, a więc od pierwszego dnia pracy jesteśmy traktowani jak samodzielni pracownicy. Warto podkreślić, że w Wielkiej Brytanii każda pracująca pielęgniarka ma obowiązek szkolenia się przez cały okres pracy.
Pielęgniarka, która podejmuje pierwszą pracę w publicznej służbie zdrowia – National Health Service (NHS) przechodzi specjalny program wprowadzający do pracy.
 

Wprowadzenie do pracy odbywa się pod opieką mentora, który jest odpowiedzialny za kolejne etapy wdrażania do pracy. Na poszczególnych etapach odnotowuje się postępy nowej pielęgniarki w książce kariery zawodowej, gdzie również planuje się cały proces wprowadzenia i dalszego rozwoju. Równoczesnym elementem wprowadzenia są obowiązkowe szkolenia, bez których nie można wykonywać pewnych procedur. Jednak pracę rozpoczyna się od tzw. induction programme, w zależności od organizacji trwa kilka dni do tygodnia.

 

Przykładowy plan szkolenia:
 sesja zespołu do spraw zakażeń szpitalnych dotycząca najważniejszych zagadnień, w tym technika aseptycznego postępowania z wkłuciami i opatrunkami
 podstawowe zagadnienia prawa
 procedury obowiązujące w szpitalu, dokumentacja
 wykład osób z pionu technicznego (jak postępować w przypadku problemów ze sprzętem,  postępowanie z gazami medycznymi itp.)
 sesja dotycząca przetaczania krwi
 wykłady osób z poszczególnych oddziałów i pracowni (blok operacyjny, laboratorium, pracownia rtg itd.)

 

Po wykładach dotyczących pracy szpitala nowa pielęgniarka dostaje przygotowany dla niej schemat następnych szkoleń zawodowych uprawniających ją do wykonywania poszczególnych zabiegów (tzw. mandatory training) , są to
 zakładanie wkłuć dożylnych
 pobieranie krwi
 podawanie leków
 podawanie leków dożylnych
 przetaczanie krwi
 szkolenie komputerowe
 „manual&handling” czyli postępowanie przy przenoszeniu pacjentów i sprzętów połączony z wykładem rehabilitanta o tym, jak dbać o własny kręgosłup

 

Mentor to osoba odpowiedzialna za wprowadzenie nowego pracownika do pracy (sprawuje też opiekę nad studentkami, jest to osoba z dużym doświadczeniem, specjalizacją w danym obszarze pielęgniarstwa, ukończyła specjalne szkolenia przygotowujące ją do tej roli).


Zadania mentora związane z przygotowaniem nowej pielęgniarki do pracy to:
 praca na tych samych zmianach, wspieranie
 dawanie dobrego przykładu zarówno w pracy, jak i poza
 przynajmniej raz w miesiącu ocena i dyskusja nt. postępów (lub ich braku)
 jeśli osoba wprowadzana do pracy nie wykazuje postępów, mentor pomaga jej np. przez ustanowienie nowego planu opartego na pokonywaniu trudności w oparciu o ocenę, jakie ma
 mentor współpracuje z bezpośrednim przełożonym, któremu zdaje raporty z przebiegu procesu wprowadzania do pracy
 odnotowuje kolejne postępy oraz plan na następny okres w książce kariery

 

Oczywiście za przebieg wprowadzenia do pracy odpowiedzialna jest też konkretna pielęgniarka, a jej obowiązkami są:
 aktywne uczestniczenie w programie
 weryfikacja postępów
 określenie potrzeb i zaplanowanie następnych celów w stosunku do potrzeb na danym obszarze/oddziale
 odpowiedzialność za własną pracę
 odpowiedzialność za postępy i wypełnianie określonego planu

 

Dokumentem potwierdzającym wprowadzenie nowej osoby do pracy jest specjalna książka „Career Development Programme”, w której co 4 tygodnie na spotkaniu mentora z pielęgniarką są opisywane jej postępy oraz planowane dalsze do osiągnięcia cele. To spotkanie jest okazją do zadawania pytań przez obie strony, wymiany obserwacji i dyskusji.


Książkę uzupełnia się zwykle przez pół roku, okres ten kończy się oceną nowego pracownika. Po tym czasie pracodawca oczekuje, że nowa pielęgniarka jest już pełnowartościowym pracownikiem, oczywiście w indywidualnych przypadkach program może zostać przedłużony, lub inaczej rozłożony  w czasie, a między pracodawcą a pracownikiem jest ścisła współpraca uwzględniająca potrzeby obu stron. Edukacja nie kończy się na tym etapie, wszystkie pracujące pielęgniarki cały czas podnoszą swoje kwalifikacje, jest bardzo dużo kursów dostępnych dla pracujących pielęgniarek i są one bezpłatne oraz odbywają się w godzinach pracy.
 

Źródło: Katarzyna Trzpiel
Autor: Katarzyna Trzpiel
Data dodania: 2011-07-07 19:01:00
Data modyfikacji: 2019-06-14 02:13:51
Oceń
  • Currently 1.5/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wyślij znajomemu
Wyślij znajomemu
Wpisz adres e-mail osoby, do której chcesz wysłać informacje.

Informacja

Zaloguj się aby dodać komentarz.



REKLAMA
 
 
ISSN 2083-7852
Projekt i realizacja
UNIA EUROPEJSKA

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.